fredag 21 oktober 2016

Laborationsrapport

Laborationsrapport Ebba 9C

Frågeställning:

Undersöka hur friktion ändras när ett och samma föremål dras över olika föremål. Man ska även lägga på vikter och mäta hur friktionen förändras, och hur mycket mer Newton som uppmäts.

Hypotes:

Jag tror att på gräs utan någon tyngd kommer det gå ganska lätt, men sen när man lägger på vikterna för sig kommer det bli tyngre och tyngre. Då tror jag det kommer vara ganska svårt att få träklossen att vara stabil utan att något ramlar av. Det eftersom att gräset är så ojämnt.

På asfalt är det också relativt ojämnt, men det blir nog inte lika svårt att dra, inte ens när man lägger på vikterna för sig. Asfalten är lite mer jämn men med mindre ojämnheter. Jag tror inte någon av vikterna kommer ramla av. Jag tror även att det kommer krävas mindre kraft att dras än på gräset.

På en grusplan tror jag det kommer vara lite svårt att dra träklossen, ännu mer med vikterna på. På denna tror jag att klossarna kommer falla av eftersom att det är så ojämnt. Jag tror även att det kommer vara en av de svårare underlagen att dras på hittills, och därför kommer det inte ta minst Newton att dra över underlaget.

Golvet tror jag kommer vara lättast att dra träklossen och vikterna, eftersom att jag tror det är jämnaste marken, därför blir det minst friktion. Så det kommer vara enklast och därför kommer det bli mindre Newton än på bänken.

Så allra mest tror jag att friktionen kommer märkas av i gräset och allra minst på golvet.

Material:

Vikt – 205 g
Vikt- 205 g
Träkloss – 115 g
Dynamometer
Material jag ska dra föremålet över:
Gräs utomhus
Asfalt
Grusplan
Golv

Metod:

Börja med att med hjälp av dynamometern dra träklossen över en gräsplätt utomhus utan vikter. Lägg sedan på en av vikterna, som väger dubbla vikten. Lägg på en vikt i taget och ser hur friktionskraften påverkas och förändras. Upprepa på de olika underlagen genom att lägga på vikterna efter varandra på klossen och mät förändringen.

Säkerhet:

Detta är en väldigt enkel laboration, så se till att använda materialen rätt.

Resultat:

Gräsplätt: När jag enbart drog träklossen över gräset tog det 2,5 Newton. Med en av vikterna blev det 3 N, och när vi sedan satte på den andra vikten så blev det 4,5 Newton.

Grusplan: När vi drog utan vikter träklossen över gruset tog det 0,5 N, när vi la på en vikt blev det 1, 25 N, och sedan med andra vikten blev det 3 Newton.

Asfalt: Utan någon vikt då vi drog klossen över asfalten så var motståndskraften 1,5 N.
Med en vikt blev det 2 N och när vi lade på den andra vikten så blev det 3,5 N.

Golv: Det krävs mer kraft för att träklossen ska dras på golvet än vad det gör över träbänken, eftersom att golvet är mer ojämnt. Utan några vikter är det knappt någon kraft, den uppnår inte ens 0 N. Med en vikt ligger den ungefär på 1 N. När båda vikterna är på uppnås nästan 2 N. Så det har ökat ungefär 1 N per vikt.

Slutsats:

Min hypotes stämde, det var mest motståndskraft på gräset och minst på golvet.
Det eftersom att gräsplätten var så ojämn med ”bucklor” i marken, medanst golvet var jämnt med mindre ojämnheter, därför krävdes det mindre motståndskraft.

Eftersom att vissa underlag var mer ojämna föll därför vikterna av ganska ofta. Det hade man kunnat lösa genom att tejpa fast vikterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar